вівторок, 7 липня 2015 р.

Іконостас у храмі


    У нашій церковній традиції почитання ікон органічно пов’язане з храмовим богослужінням. Храм є місцем зустрічі небесного і земного, невидимого і видимого, Бога і людей. ця зустріч звершується в Божественній Літургії, а ікони видимо являють цей небесний, невидимий, Божий світ. Ікони містяться на іконостасі – «стіні», яка відділяє і водночас поєднує святилище і храм вірних. Святилище представляє невидиму присутність Божу – небо, до якого прямуємо; а храм вірних – видимий світ нашого земного життя, в якому звершується наше життєве паломництво.


 Слуга Божий Митрополит  Андрей Шептицький навчає: "Та частина, що за іконостасом, де стоїть престол і відправляють Службу Божу, – це образ неба, а та частина, де стоять люди, – це образ церкви на землі. Іконостас же – то наче двері до вічного Божого Царства. На тім іконостасі мов зібране все те, що в святій Церкві Ісус Христос християнам дає, все, що для них Він зробив. Усе там на іконах представлене, чого свята Церква вчить людей, і вся дорога, якою веде людей до неба."

   В іконостасі є троє дверей: центральні –  царські (ще їх називають  райськими або Святими) і двоє бічних – дияконські. Вони символізують зв’язок між небом і землею; їх відчиняють на знак того, що Бог і Його ангели являють свою присутність під час богослужінь. це символізується тим, що єпископ (або пресвітер) і диякони під час богослужіння входять і виходять крізь двері іконостасу. На царських дверях поміщено ікони Благовіщення та чотирьох євангелистів, на  бічних – ікони архангелів або дияконів. Ці ікони являють, що блага вість про прихід Месії була скерована насамперед до Марії з Назарету, а її згода прийняти богоматеринство відчинила «ворота до раю», раніше зачинені через гріх. Цю благу вість про Месію-Христа звістили світові чотири євангелисти. Ікони євангелистів на царських дверях та Тайної Вечері над ними вказують на те, що до Божого царства входимо через прийняття Євангельської Благовісті та Святе Причастя.
   За  царськими дверми є завіса (грецькою  катапетасма). Звичайно вона закрита, а її відкриття під час богослужінь символізує, що неосяжний і незбагненний Господь відкривається нам, стає доступним.
   Праворуч від  царських дверей розміщена ікона Христа. Звичайно Христа зображають як Вседержителя – у хітоні та накидці (гіматії); у лівій руці тримає книгу, а правою благословляє. Ліворуч від царських дверей бачимо ікону Богородиці, зображену в іконографічному
типі «одигітрії» («тієї, що вказує шлях»): вона однією рукою підтримує  дитя-Христа, іншою виразно вказує на  нього. Замість ікони Богородиці-одигітрії у деяких іконостасах це місце займає ікона Богородиці-елеуси (Замилування), на якій дитя-Христос притулений обличчям до Богоматері. Також використовуються інші Богородичні ікони, наприклад «Богородиця на троні з дитятком». Разом ці ікони Спаса й Богородиці обабіч царських дверей виражають увесь задум
спасіння: Син Божий став людиною (у Христа пурпурний хітон покритий синім гіматієм), щоб нас, людей, яких представляє Богородиця, зробити учасниками Свого Божества (у Богородиці синій хітон покритий пурпурним плащем – мафорієм).
   Поруч із дияконськими дверима з двох боків іконостаса поміщено ще дві ікони. З південного (правого) боку знаходиться храмова ікона, а з північного (лівого) боку за звичаєм – ікона святого чудотворця Миколая Мирлікійського. Перший ряд іконостаса, де розміщені царські двері, дияконські двері та найголовніші ікони, звичайно називається «намісним». Другий ряд, «празничний», представляє ікони дванадцяти Господських та Богородичних свят. Однак іноді в цьому ряді може бути і більше ікон. Послідовність їхнього розміщення в цьому ряді буває
різна: іноді – за порядком церковного календаря; іноді з північного боку поміщають ікони Богородичних празників, а з південного – ікони Господських празників. Ці ікони зображають не просто події з минулого, а головні віхи історії спасіння: через празники церковного року спільнота наново переживає їх, приймаючи особливу благодать різдва, Богоявлення та інших свят.
   Над царськими дверима розміщується ікона Тайної вечері, перед якою вірні приступають до Причастя, щоб брати участь у Господній Вечері: «Коли бачиш, що священик подає тобі Святі дари, то думай, що це робить не священик, а й сам Христос простягає до тебе руку […]. Вірте,
що сьогодні готується та сама Вечеря, в якій Він сам брав участь. одна від одної нічим не різниться» - каже Іван Золотоустий.
   У третій ряд іконостаса звичайно поміщається ікона «деісіс» (з грецької – моління), на якій зображено Христа, обабіч нього – Богородицю та Йоана Хрестителя, архангелів Михаїла та Гавриїла. У цьому ряду праворуч та ліворуч від ікони деісіс зображають апостолів. Деісіс зображає молитовне приношення  церкви перед Христом: Церква небесна і Церква земна поєднується в однім предстоянні перед престолом Господа. Це предстояння має особливе значення: Церква покликана повсякчасно чувати та приносити молитву за ввесь світ.
   У четвертому ряді іконостаса розміщені ікони старозавітніх пророків, які в своїх писаннях сповіщали про прихід Месії. Цей ряд вказує на єдність обох Завітів в об’явленні Божого Слова. Зображення пророків можна побачити й у верхніх рядах розписів храму вірних (нави) або святилища (апсиди). У центрі пророчого ряду знаходиться образ Богородиці «Знамення»: на її грудях у круглому медальйоні сяйва зображений  дитя Христос-еммануїл.  Образ Богородиці-Знамення символізує здійснення старозавітнього очікування приходу Христа-Спасителя: «ось дівиця зачала» (Іс. 7, 14). Вгорі іконостас завершується хрестом – образом Божої сили й Божої премудрості (див. 1 кр. 1, 24)
   Іконостас відображає нам усі етапи історії спасіння: минуле (події Старого й Нового Завіту), теперішнє (присутність Христа й святих серед нас) і майбутнє (Христос у славі). Іконостас символізує те, що церковна спільнота перебуває у Христовій присутності, а водночас силою
Святого духа простує туди, де для нас приготовлено «те, чого око не бачило й вухо не чуло» (1 кр. 2, 9).






Інформацію взято із




Немає коментарів:

Дописати коментар