В перші віки християни, найперше ті, що вийшли з
юдейської традиції, ще не зразу могли відірватися від юдейства, тому апологети
перших віків християнства рішуче виступали проти релігійного застосування
зображального мистецтва в християнстві. І потрібно було якийсь час, щоб це
мистецтво «охристиянізувалося».
У перші віки апологети заперечували будь-яке відношення християнства до
мистецтва і створили атмосферу ненависті до
античного мистецтва.
Традиційне тлумачення таке:
Ілюстрація | Істота | Євангеліст | Значення |
---|---|---|---|
Людина (ангел) (лат. imago hominis) | Матвій | Людська природа Христа, його втілення | |
Лев (лат. imago leonis) | Марко | Дієвість, панування й царська влада Христа-Царя, його Воскресіння з мертвих | |
Бик (Віл) (лат. imago vitulis) | Лука | Священнодійна й священицька гідність Христа, його хресна жертва | |
Орел (лат. imago aquilae) | Іван | Дар Святого Духа, що здіймається над Церквою, а також Вознесіння Господнє |
Такий розподіл істот між євангелістами устоявся не відразу — спочатку це відбулося в християнському богослов'ї з кінця II століття, а зIV століття і в християнському мистецтві. Як символи євангелістів ці образи закріпилися в богослов'ї з часів Ієроніма, а починаючи з VII століття таке їхнє трактування на християнському Заході стає обов'язковим.
Перша версія: Уперше в II столітті Іриней Ліонський у своєму тлумаченні Апокаліпсису запропонував трактування зв'язку євангелістів та істот з видіння Івана Богослова: лев у Іринея символізує Івана Богослова, телець — Луку, людина — Матвія, орел — Марка. Так само вважали Анастасій Синаїт, Арефа Кесарійський, Феофілакт Болгарський і деякі інші богослови. Ця традиція збереглася на християнському Сході в малоазійських церквах. Іриней розтлумачує, що саме символізує кожнф з істот, і підсумовує, мовляв, справедливо, що на них сидить Ісус Христос.
Друга версія: У кінці II століття з'являється новий розподіл: лев — Марко, телець — Лука, людина — Матвій, орел — Іван. Цю версію підтримали Вікторин з Петтау,Єпіфаній Кіпрський, Ієронім, Григорій I та інші: " символом євангеліста Матвія є людина, тому що він починає Євангеліє з людського родоводу Христа. Євангеліста Марка зображують з левом, адже він на початку Євангелія описує пустелю та Іоанна Хрестителя. Євангеліст Лука зображується з телям, бо він починає Євангеліє з опису жертвопринесення в храмі, проведеного Захарією. А апостол Іван, як орел, ширяє в гірських сферах ". Ця версія здобула найбільше поширення в християнському богослов'ї і мистецтві.
Третя версія: Іполит Римський та Блаженний Августин дотримувалися третьої версії: лев — Матвій, телець — Лука, людина — Марко, орел — Іоанн.
«Вседержитель» — Христос в тетраморфе |
Святий Ієронім у своєму коментарі до Єзекіїля спробував обґрунтувати ці атрибути. Він каже, що Матвій одержав як символ ангела (чоловіка), бо він представив людську природу Спасителя; Марко — лева, бо він оголосив про царську гідність Христа; Лука — бика, що є емблемою жертовності, бо він показав священицьку сутність Христа; тоді як Іван — орла, за піднесений політ його віри. Також Ієронім пояснював, що тварин чотири, оскілки вони відповідають чотирьом сторонам світу, а також приводив асоціації з чотирма елементами, порами року, чеснотами. Григорій Великий (VII століття) вважав що істоти виступають символами Ісуса Христа в різні фази його земного життя: народився він як людина (incarnatio), смерть прийняв як жертовний бик (passio), при воскресінні був левом (resurrectio), а вознісся як орел (ascensio). Також тетраморф отримав трактування як символ єдиного Євангелія (Слова Божого), записаного чотирма євангелістами.
Міркування про чотирьох істот подибуємо в Августина та Климента Александрійського. При цьому Климент, коментуючи опис Ковчега Завіту з книги Вихід, пише що херувими на його кришці символізують " вказівку на чуттєвий світ, дванадцять знаків Зодіака та перебіг часу, який вони визначають ". Пізніше з'явилася окрема астрономічна інтерпретація тварин.
До тетраморфу євангелістів в Православній церкві відносять заключні слова таємної євхаристійної молитви священика на літургії. Ці слова він вимовляє під час богослужіння як вигук: «співающе (орел), кричуще (віл), взивающе (лев) і глаголюще (людина)»
Джерело: wikipedia
Немає коментарів:
Дописати коментар