неділя, 24 липня 2016 р.

Символи чотирьох євангелистів

В перші віки християни, найперше ті, що вийшли з юдейської традиції, ще не зразу могли відірватися від юдейства, тому апологети перших віків християнства рішуче виступали проти релігійного застосування зображального мистецтва в християнстві. І потрібно було якийсь час, щоб це мистецтво «охристиянізувалося». У перші віки апологети заперечували будь-яке відношення християнства до мистецтва і створили атмосферу ненависті до античного мистецтва.
Іриней Ліонський вперше дає пояснення образу лева, бика, ангела як символів чотирьох євангелистів.


Традиційне тлумачення таке:

«Святий Марко і лев»
(Еммануїл Цанес, 1657)
ІлюстраціяІстотаЄвангелістЗначення
01 mattew's angel.jpg
Людина (ангел)
(лат. imago hominis)
МатвійЛюдська природа Христа, його ​​втілення
03 mark's lion.jpg
Лев
(лат. imago leonis)
МаркоДієвість, панування й царська влада Христа-Царя, його Воскресіння з мертвих
04 luke's bull.jpg
Бик (Віл)
(лат. imago vitulis)
ЛукаСвященнодійна й священицька гідність Христа, його хресна жертва
02 john's eagle.jpg
Орел
(лат. imago aquilae)
ІванДар Святого Духа, що здіймається над Церквою, а також Вознесіння Господнє
Такий розподіл істот між євангелістами устоявся не відразу — спочатку це відбулося в християнському богослов'ї з кінця II століття, а зIV століття і в християнському мистецтві. Як символи євангелістів ці образи закріпилися в богослов'ї з часів Ієроніма, а починаючи з VII століття таке їхнє трактування на християнському Заході стає обов'язковим.
Перша версія: Уперше в II столітті Іриней Ліонський у своєму тлумаченні Апокаліпсису запропонував трактування зв'язку євангелістів та істот з видіння Івана Богослова: лев у Іринея символізує Івана Богослова, телець — Луку, людина — Матвія, орел — Марка. Так само вважали Анастасій СинаїтАрефа КесарійськийФеофілакт Болгарський і деякі інші богослови. Ця традиція збереглася на християнському Сході в малоазійських церквах. Іриней розтлумачує, що саме символізує кожнф з істот, і підсумовує, мовляв, справедливо, що на них сидить Ісус Христос.
Друга версія: У кінці II століття з'являється новий розподіл: лев — Марко, телець — Лука, людина — Матвій, орел — Іван. Цю версію підтримали Вікторин з Петтау,Єпіфаній Кіпрський, Ієронім, Григорій I та інші: " символом євангеліста Матвія є людина, тому що він починає Євангеліє з людського родоводу Христа. Євангеліста Марка зображують з левом, адже він на початку Євангелія описує пустелю та Іоанна Хрестителя. Євангеліст Лука зображується з телям, бо він починає Євангеліє з опису жертвопринесення в храмі, проведеного Захарією. А апостол Іван, як орел, ширяє в гірських сферах ". Ця версія здобула найбільше поширення в християнському богослов'ї і мистецтві.
Третя версія: Іполит Римський та Блаженний Августин дотримувалися третьої версії: лев — Матвій, телець — Лука, людина — Марко, орел — Іоанн.
«Вседержитель» — Христос в тетраморфе
Святий Ієронім у своєму коментарі до Єзекіїля спробував обґрунтувати ці атрибути. Він каже, що Матвій одержав як символ ангела (чоловіка), бо він представив людську природу Спасителя; Марко — лева, бо він оголосив про царську гідність Христа; Лука — бика, що є емблемою жертовності, бо він показав священицьку сутність Христа; тоді як Іван — орла, за піднесений політ його віри. Також Ієронім пояснював, що тварин чотири, оскілки вони відповідають чотирьом сторонам світу, а також приводив асоціації з чотирма елементами, порами року, чеснотами. Григорій Великий (VII століття) вважав що істоти виступають символами Ісуса Христа в різні фази його земного життя: народився він як людина (incarnatio), смерть прийняв як жертовний бик (passio), при воскресінні був левом (resurrectio), а вознісся як орел (ascensio). Також тетраморф отримав трактування як символ єдиного Євангелія (Слова Божого), записаного чотирма євангелістами.
Міркування про чотирьох істот подибуємо в Августина та Климента Александрійського. При цьому Климент, коментуючи опис Ковчега Завіту з книги Вихід, пише що херувими на його кришці символізують " вказівку на чуттєвий світ, дванадцять знаків Зодіака та перебіг часу, який вони визначають ". Пізніше з'явилася окрема астрономічна інтерпретація тварин.
До тетраморфу євангелістів в Православній церкві відносять заключні слова таємної євхаристійної молитви священика на літургії. Ці слова він вимовляє під час богослужіння як вигук: «співающе (орел), кричуще (віл), взивающе (лев) і глаголюще (людина)»

Джерело: wikipedia

Немає коментарів:

Дописати коментар