Йдеться
про глибоко релігійне поступовання: як говорилося раніше, релігійний принцип по
суті є радикальним визнанням безумовного існування Іншого.
"Відчуття "я", поміщеного поза межами індивіда, є початком будь-якої містики,
як велике здивування є початком філософії... Екстаз є першим моментом
будь-якого релігійного життя, альфою і омегою релігійного стану".
Цей акт збігається з
християнським розумінням Любові.
Любов означає відрив від ствердження власної абсолютності, властивої
кожному індивідові, щоб визнати всю абсолютність за Іншим. Любов - це
екстатичний порух виходу з самого себе, визнання справжнього центру в Іншому.
"Любов є перенесення всього нашого життєвого інтересу з себе до
іншого; перестанова самого центру нашого особистого життя".
Цей вихід не є руйнівним,
відчужуючим. Це вихід надзвичайно кенотичний, але водночас радісний, адже це
найвищий вираз Єства, названого Любов'ю.
Щоб пізнати Любов, треба
дивитися на Бога. Св. Іван Євангелист у своєму першому посланні показує, що
Любов виражається в тому, як Бог нас полюбив. Він дав нам свого Сина, і Син
помер за нас; але Пасха Христа не знищила Бога, а тріумфально показала його як
Господа життя.
"Пізнаючи в любові істину іншого не абстрактним, а суттєвим способом,
справді переносячи центр свого життя за межі своєї емпіричної окремішності, ми
тим самим виявляємо і здійснюємо свою власну істину, своє безумовне значення,
котре полягає саме у здатності переходити за межі свого фактичного феноменального
буття, у здатності жити не лише у собі, але й в іншому".
У християнстві релігійне начало збігається з началом любові, що
для нас, християн, не є жодною несподіванкою: наш Бог є Любов. Віра в Бога для
християн полягає не у дотриманні якоїсь доктрини або додержанні певних етичних
постав, а у визнанні Бога, який є Любов, і зверненні всього нашого життя до
Нього. Життя віри є взаємовідносини; вірити означає визнавати себе самих в
реальних стосунках з Богом- Особою, які обіймають всю людину, разом з її знаннями
і моральними вчинками.
Отже, засаднича постава, яка характеризує духовне життя християн,
невіддільна від віри і від Любові. Віра і любов - це два нероздільні виміри,
які утворюють спосіб буття особи в духовному житті.
Джерело: Іван Рупнік "Духовне життя"
Немає коментарів:
Дописати коментар